Kulturstien

Info-skilt Herresal

Info-skilt Jomfrusal

Fra Jomfrusal

Kulturstien er en merket løype som for det meste går på gamle stier i Sarpsborgmarka. Den er nå en sammenhengende merket løype som er ca. 2,5 km lang.  Fra Tjueklo går den opp via Kjærlighetsstien videre til Ravneberget. Her kan du ta en tur ut på platået på det opprinnelige fortet fra 1905 hvor det er både rasteplass med grill, bord og benker samt en fin utsikt mot øst og sydover i distriktet vårt. Herfra går løypa tilbake over det nyere området på Ravneberget langs den tidligere HV-bygningen og ned i skogen og over Baterødveien. Videre innover i skogen følges den gamle stien hvor det er lagt ut klopper og en trapp i det bratteste området opp mot bygdeborgen Jomfrusal øverst på åsen. Herfra går stien nordover i terrenget og ut mot Maugestenveien som krysses og fortsetter opp i terrenget nord for Rognberget.  Stien fører videre nordover og opp i terrenget til restene av den andre bygdeborgen, Herresal.  Herfra går stien ned i terrenget med en trapp nederst mot Herresalveien. Herfra følger du fortauet i 50 meter forbi Bergsvingen barnehage og inn i lysløypa.

Ved begge bygdeborgene er det satt opp informasjons-stativer som forteller om bygdeborgenes opprinnelse med sannsynlig datering fra  folkevandringstiden (ca. år 400 - 570 e.Kr.)

Ytterligere informasjon om bygdeborger finner du her

For å lese mer om kulturminner  i Sarpsborg, se her

Bildet øverst viser utsikt fra det tidligere HV-huset på Ravneberget mot golfbanen på Hafslundsøy, mens bildene under er fra den opprinnelige Kjærlighetsstien som nå inngår i den nye Kulturstien.  Etter oppstigningen fra Tjueklo, er det fint å kunne ta en hvilepause på benken og nyte utsikten mot Opsund og Hafslundsøy.  I klarvær kan du også få øye på Høiåsmasten nord i Halden kommune. Masten er 236 meter høy og sørger for DAB-, GSM- og TV-overføringer.

Bildene nedenfor er bl.a. fra Jomfrusal og Herresal samt Kulturstiens møte med lysløypa.

Bildet under til høyre er fra jettegryten som ligger et par meter til venstre før du går ned trappa til Herresalveien.  Fra Wikipedia har vi hentet følgende informasjon:

Jettegryte er et glatt og ofte sylindrisk hull (en grop, fordypning) i fast fjell. Jettegryter har oppstått ved at en breelv har satt stein og grus i turbulent bevegelse under isen. Bredde og dybde på jettegryter varierer fra noen få desimeter til mange meter. Nord-Europas dypeste og bredeste jettegryte finner en i Helvete i Oppland.

En sjeldnere brukt forklaring er at gryten dannes ved kavitasjon under isbreen, der vanntrykket gir en temperatur som eroderer frem gryten.Navnet kommer av jette (troll eller kjempe).